Je hebt goed nagedacht over de wensen van je nieuwe website: welke doel heeft de website, welke informatie moet erop komen, welke functionaliteiten zijn er gewenst en niet onbelangrijk: hoe gaat ie eruit zien? Als alles helemaal naar wens is en je 100% tevreden bent, is het grote moment daar: je deelt de website met de buitenwereld!
Maar dan… heb je net zo zorgvuldig nagedacht over het website beheer? Je leest het goed, een website heeft ook beheer nodig. Dit is van cruciaal belang voor de werking van je website en om online succes te boeken. Vergelijk het eens met je eigen woning: je bent blij dat de woning is opgeleverd en trots dat je het helemaal naar eigen smaak hebt ingericht. Maar na een aantal jaar wil je toch nieuwe meubels (er zijn weer nieuwe trends die helemaal bij je passen) of het houtwerk heeft weer een schilderbeurtje nodig. Of ivm. gezinsuitbreiding heb je toch die uitbouw nodig om voldoende slaapkamers te creeren.
Zo is het ook met je bedrijfswebsite: periodiek website beheer helpt je om je website actueel, veilig en boeiend te houden voor je doelgroep.
Ondernemers zijn druk en zijn gefocust op hun corebusiness. Een website hebben ze vaak wel, maar schenken er weinig tot geen aandacht aan. Is dit herkenbaar voor je? Lees dan even verder, want dat is op meerdere vlakken een gemiste kans!
- Websites anno 2020 zijn geen statische visitekaartjes meer: bezoekers willen relevante en actuele informatie zien, (online) met je in contact komen en zien met wie ze zaken doen.
- Websites hebben periodiek onderhoud nodig. Doe je dat niet, dan zijn ze vatbaar voor virus- en hackaanvallen van buitenaf. Met alle gevolgen van dien.
- Websites verliezen hun relevantie, waardoor ze minder vindbaar worden voor zoekmachines. De website moet actueel en boeiend zijn voor bezoekers.
Website beheer is grofweg op te delen in 2 blokken:
Het is zinvol om je website regelmatig bij te werken met nieuwe, frisse content. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van gerealiseerde projecten, nieuwe diensten of klanten, etc. Daarmee laat je online bezoekers én potientiele klanten zien wat er binnen je bedrijf speelt en wat je voor ze kan betekeken. En ja.. een website waarop regelmatig nieuwe content wordt geplaatst, wordt ook beter gevonden door zoekmachines en wordt de kans dat potientiele klanten je vinden daarmee vergroot. Dus heeft je concurrent geen nieuwe of actuele content op zijn website staan? Zorg dan dat jij snel op voorsprong komt!
Het technische beheer van je website, ook wel de achterkant of ‘backend’ van je website, is in veel gevallen een ondergeschoven kindje. Maar daarom is het zeker niet minder belangrijk dan de voorkant (integendeel zelfs). Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van nieuwe functionaliteiten door middel van plugins. En met het oog op beveiliging tegen virussen en hackers is het cruciaal om ook de plugins en het CMS regelmatig bij te werken naar de laatste versies.
Een website wordt tegenwoordig nagenoeg altijd gebaseerd op een CMS-systeem. CMS staat voor Content Management Systeem en is een systeem waarbij je zelf in staat bent om eenvoudig de content van je website bij te werken. Wij werken vooral met het WordPress CMS, maar ook Joomla is een veelgebruikt CMS-systeem.
Omdat een website eigenlijk nooit klaar is, verdient het om meerdere redenen de nodige aandacht. Wanneer je jouw website niet voldoende bijhoudt zal hij bijvoorbeeld gevoeliger worden voor hack- en virusaanvallen. Ook zal Google steeds minder waarde hechten aan je websites die niet up to date zijn. Maar wat kan je hieraan doen?
Allereerst dient je website voorzien te zijn van de laatste, stabiele versies. WordPress, het CMS-systeem waarmee je website is gemaakt, de template en ook de plugins die in je WordPress omgeving zijn geïnstalleerd dienen eens in de zoveel tijd geüpdatet te worden. Wanneer de website is opgeleverd door je ontwikkelaar zal hij er normaliter voor zorgen dat de laatste versies zijn geïnstalleerd. Om te zorgen dat je gebruik kan maken van de meest veilige en actuele versie van WordPress, je thema of plugin, doe je er verstandig aan altijd te werken met de meest recente versies. Dat betekent dat je na oplevering van de website zelf verantwoordelijk bent voor het update van je website.
LET OP: het updaten is niet zonder gevaar en kan in sommige gevallen leiden tot een niet werkende website. Zorg dus altijd voor een backup van een werkende website!
Het beheren en onderhouden van een website kan erg lastig zijn en de kans op een niet werkende website ligt op de loer. ‘En nu?’ hoor ik je denken… Wanneer je niet over de juiste kennis en kunde beschikt is het verstandiger om het beheer uit te besteden. Wij zorgen er dan voor dat je website veilig, up to date én online blijft en jij je met een gerust hart op andere zaken kan richten.
In onze pakketten is een maandelijkse backup van je website opgenomen. Mocht er onverhoopt iets fout gaan waardoor je website crasht (bijvoorbeeld na een hack of een corrupt bestand), dan kunnen we altijd een backup van een werkende website terugplaatsen.
Als wij het beheer van je website verzorgen, installeren we standaard een aantal plugins die voor een betere beveiliging van je website zorgen. Daarmee wordt bijvoorbeeld voorkomen dat de maximaal aantal loginpogingen worden gereduceerd en dat je een mail krijgt wanneer er iets ‘verdachts’ aan de hand is met je website. Maar LET OP: hiermee is je website niet 100% veilig voor aanvallen van bijvoorbeeld hackers of spam. Ook hiervoor geldt dat je zelf verantwoordelijk bent voor het veilig houden van je website en hostingomgeving.
Wanneer je website is opgeleverd is het zaak dat Google zo snel mogelijk van het bestaan van je website af weet en potentiële klanten je online kunnen vinden. Hiervoor heeft Google een aantal tools beschikbaar gesteld waarmee je dit proces kan versnellen en waarmee je jouw bedrijf ook beter kan laten zien in de zoekresultaten. Ook voor het analyseren van je websitebezoekers is er een mooie tool beschikbaar. Wil je hier meer over weten, neem dan contact op.
Wanneer je website is opgeleverd is het zaak dat Google zo snel mogelijk van het bestaan van je website af weet en potentiële klanten je online kunnen vinden. Hiervoor heeft Google een aantal tools beschikbaar gesteld waarmee je dit proces kan versnellen en waarmee je jouw bedrijf ook beter kan laten zien in de zoekresultaten. Ook voor het analyseren van je websitebezoekers is er een mooie tool beschikbaar. Wil je hier meer over weten, neem dan contact op.
Voor het beheren en onderhouden van je (WordPress) website werken we met een maandabonnement. De genoemde werkzaamheden zullen dan ook maandelijks worden uitgevoerd.
- Plugins bijwerken naar de laatste versie
- WordPress bijwerken naar de laatste versie
- Thema bijwerken naar de laatste versie
- Mallware scan
- Opschoonwerkzaamheden (database, revisies, spam)
- Maandelijks backup van de website en database